tirsdag 26. juni 2012

Prosjekt Benkeplate

Skal bytte ut benkeplaten min i kjøkkenet fra laminat til heltre eik.

Har kjøpt 2 plater siden det ikke holdt med en. Det som blir til overs skal jeg ha i vaskerommet.

Jeg har tenkt å pusse benkeplatene og male med hvit olje.Har sett bilde av det på nettet og det ser utrolig lekkert ut. Håper resultatet mitt blir like bra.
Så idag begynte jeg å vaske og pusse dem.


Jeg skulle egentlig følge en metode der de hadde brukt Faxe Lut og Faxe gulvolje, men fikk høre at  nesten ingen fører Faxe i Norge lenger . Så derfor prøver jeg på en egen vri.
Etter god hjelp fra Malia avd Brandbu så kjøpte jeg Benkeplate Olje i Hvit som skulle tilsvare en mellomting av Lut Antikkhvit og hvit gulvolje.


<3 Vask benkeplaten med Trerens. ( hvis den er overflatebehandlet)
Trerens får du kjøpt i de fleste byggevare eller male forretninger.
Vask slik at platen ser tørr ut. Gjenta gjerne flere ganger.

 (Før vask)

(Etter 2-3 vask)


<3 Puss/poler med sandpapir 120, deretter 240 og 320 til slutt for å få den glatt. Puss masse og enda mer.



(Etter 3 puss)

<3 Benkeplaten skal så oljes, jeg har som sagt kjøpt Benkeplate olje i hvit.
Den smøres på, og skal trekke inn i benkeplaten.




Overskytende olje tørkes bort før den stivner.
Lett sliping med korn 320 når platen fortsatt er litt fuktig
Gjenta olje og pussing to-tre ganger til. Med Pusepapir 320.
Oljen skal herde tilslutt (noen dager), og tørke et døgn mellom hvert lag.





3 kommentarer:

  1. Hei :) hva er navnet på benkeplateoljen du brukte? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marita!
      Husker ikke helt hva den het, men kan prøve å se om jeg finner igjen boksen hvis jeg ikke brukte opp alt sist. :)
      Ønsker deg en fin uke

      Slett
  2. Hei :) hva er navnet på benkeplateoljen du brukte? :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid å legger igjen spor på min blogg! Ønsker deg en fin dag videre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...