søndag 4. mai 2014

Kylling Tikka Masala

Jeg elsker indisk mat.
Curry & Ketchup og Village Tandoori er to av mine favorittsteder i Oslo.
Noen ganger så har man ikke mulighet til å bare dra dit fordi man får litt cravings.
For meg er alle de indiske sausene i du får kjøpt på dagligvare butikkene det samme som å spise sushi fra kjøledisken på kiwi.
Du kan spise det fordi du bare har så lyst på det der og da. Rett etterpå så tenker du bare HVORFOR gjorde jeg det? Det smaker retten og sletten forferdelig.

Endelig fant jeg en Kylling Tikka Masala oppskrift som ikke er like komplisert som de veldig mange jeg har lest om før(som da har gitt meg litt skrekken fra å prøve)

Det var fantastisk godt og hele huset luktet som et Indisk kjøkken til dagen etter desverre.....


Marinade:

1ss paprika pulver 
2ss garam masala (pulver)
1ss finrevet frisk ingefær
2ss olje
1/5 ts salt
1 1/5 dl yoghurt naturell



600-800g kyllingfilet
smør el olje til steking
frisk koriander (kan sløyfes)


Saus:
2ss smør
1-2 stk rødløk i fine strimler
2 fedd finhakket hvitløk (eller finrevet)
1 boks knuste plommetomater eller fersk plommetomat
1 1/5 ss finrevet frisk ingefær
1ts chilipulver (om du skal lage mild så kan denne sløyfes)
1 1/5 ss garam masala
3 dl fløte
2ss paprika pulver

salt og sukker etter smak

Start med å bland marinaden. Ha alle ingredienser i en bolle og bland godt.
Skjær opp kyllingen. Jeg delte hver filet i ca 6 biter.

Bland kyllingen med marinaden og hel over i en brødpose. La den ligge i kjøleskapet i minimum 1 time eller natten over for mer smak.


Stek kyllingen på høy varme. Ta vare på eventuelle rester fra marianden når du tar opp kyllingen til steking.
Legg den ferdigstekte kyllingen til side og start på sausen.


Smelt smøret i en stor gryte og stek løken til den blir gyllen, myk og karamellisert.
Tilsett hvitløk, ingefær og det tørre i gryten. La det frese sammen med løken i ett minutt under omrøring.

Ha i tomatene og rester av marianden. La det småkoke i ca 10 min.
Tilsett fløten og la alt småkoke i 20 min.
Ta opp litt av tomaten og løken mens du kjører en stavmikser oppi gryten med saus og litt tomat/løk.Smak til med salt og sukker.
Ha oppi kyllingbitene og løk/tomat og la alt trekke i ca 15 min. Bruker du støpejernsgryte så kan du bare skru av platen og sette på lokket.

Server med hakket koriander og basmatiris.

Jeg blander alltid basmatirisen med litt gurkemeie, olivenolje og havsalt.

Bon appetit!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid å legger igjen spor på min blogg! Ønsker deg en fin dag videre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...